زعفران ایران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، طی چند روز اخیر بانک عامل بخش خانه از افزایش سقف تسهیلات مسکن از محل حساب سپرده پس انداز جوانان تا ۴۰۰ میلیون تومان اطلاع داده است. بررسی دو نیمه متفاوت بازار ساختمانی در شهریور ۹۹ | سبقت جنوب از سیرت تهران در نمو قیمت مسکن

از سوی دیگر محمود محمودزاده معاون ساختمانی و ساختمان وزارت راه و شهرسازی همچنین زمزمه هایی مبنی کنار احتمال وارسی موضوع افزایش سقف تسهیلات بناء در شورای عالی مسکن را مطرح کرده است.

موضوعی که می بایست شورای پول و اعتبار درباره آن ورود کرده و به تصویب برساند؛ تصویب افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن داخل شورای عالی مسکن، محلی از إعراب نخواهد داشت؛ هر چند که وزیر رویه و شهرسازی عضوی از اعضای شورای پول و اعتبار است. اختصاص ۲۰ درصد از طاس تسهیلات بانکی بوسیله بخش مسکن، مؤثر است؟

بانک مرکزی روز گذشته گزارشی از وضعیت تسهیلات بانکی در ۵ ماهه مبدا امسال را اعلام کرد که بر زمینه آن، ۵۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی صیقلی شده و سهم جزء مسکن، ۱۱ هزاره و ۱۸۱ میلیارد تومان کمیت ۲.۲ درصد از کل تسهیلات بانکی پرداخت شده، بوده است.

این در حالی است که محمد اسلامی وزیر نحو و شهرسازی بارها با یادآوری رخصت مهتر جمهور به بانک مرکزی مبنی بر اختصاص ۲۰ درصد از تسهیلات بانکی به مقدر شدن مسکن، خواستار تحقق این موضوع شده است.

مسأله ای که در طرح دو فوریتی تشنج تولید و تأمین بناء همچنین آمده و بر اختصاص ۲۰ درصد از تسهیلات بانکی بوسیله تولید بناء تأکید شده است؛ طرحی که دو فوریت آن تصویب شده و بخاطر بررسی بیشتر بوسیله مجتمع تخصصی (عمران) ارجاع شده است. بدهی مسکن جوانان ۴۰۰ میلیونی شد | جزئیات دریافت تسهیلات

هر چند که تو گزارش مرکز پژوهش های مجلس، از ویژه ۲۰ درصد تسهیلات بانکی به بخش مسکن که در طرح «تیک تولید مسکن» آمده، انتقاد شده و اعلام کرده که این ائتلاف بوسیله افلاس صنایع تولیدی می انجامد؛ مربوط به بانک ها از اعطای تسهیلات به سرمایه در گردش صنایع، به سمت تسهیلات مدخل مسکن هدایت می شوند.

بوسیله فرض محاسبه اختصاص ۲۰ درصد از تسهیلات بانکی به بخش مسکن، بوسیله عنوان مثال تو ۵ ماهه شروع امسال، ۱۰۰ هزاره میلیارد تومان می بایست تسهیلات مسکن اعم از تاسیس یا معامله اعطا پرداخت می شد که عملاً به معنای ۱۰ طبق (هزاره درصد) شدن میزان وام های فعلی بخش مسکن بود.

بر بنیاد اخبار بانک مرکزی، داخل سال گذشته ۳۴۲ هزاره واحد مسکونی احداث شد؛ این درون حالی است که پهلو اساس آمار، ۴ میلیون واحد مسکونی در کشور هبوط داریم، بنابراین با ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی می شد تا ۳.۵ میلیون واحد مسکونی در سال احداث کرد.

البته با رقم مذکور (۱۰۰ هزار میلیارد تومان) با احتساب پف ۳۰ درصدی نهاده های ساختمانی (به خشکی امدن اساس اعلام مرکز آمار ایران از تورم این نهاده ها درون بهار امسال) شاید بتوان پاسخگوی پیدایش ۲.۵ تا ۳ میلیون واحد مسکونی در قلمرو بود. یک شوخی به صیت وام ساختمانی ۴۰۰ میلیون تومانی!

گذشته از آنکه تا اینکه تو صورت تکثیر سقف تسهیلات بیع بناء تا ۴۰۰ میلیون تومان، باز هم به دلیل بالا وجود داشتن ارج مسکن داخل تهران، رقم مذکور حداکثر می تواند تا ۵۰ درصد یک واحد مسکونی ۴۰ متری تو مناطق میانی یا جنوبی پایتخت را با ارزش کنونی مسکن، پوشش دهد، اما اصل گستردن این خبر، یک طنز بیش محو.

چرا که این تسهیلات صرفاً به آن قسمت قسمت کردن از دارندگان حساب پس انداز مسکن جوانان بانک عامل بخش مسکن تعلق می گیرد که از سال ۹۹ رفتار به افتتاح احصائیه پس انداز مسکن جوانان کرده و پس از ۱۵ سال (۱۴۱۴) دارنده احصائیه می تواند ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات بناء ستاندن درنگ! همگی وام های مسکن

با این تفاصیل، تو حال حاضر عزب دو مدل وام بناء سزاوار سرزنش دسترس جمله مردم وجود دارد؛ یکی تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی خرید ساختمان صندوق پس انداز بناء یکم است که حاصل ودیعه گذاری یک ساله نیمی از این مبلغ از لفظ طالب در حسابی به همین معروفیت می باشد و دیگری تسهیلات خرید ساختمان بسته عالی است که نتیجه خرید اوراق معترف راست اولویت تسهیلات مسکن از فرابورس است.

البته برخی بانک های غیردولتی تسهیلات با ارقام بعضاً تا نزدیک یک میلیارد تومان غصه به متقاضیان پرداخت می کنند که بدلیل قیمت سود و اقساط سنگین آن، مناسب اقشار و دهک های اختصاص بوده و برازنده استعمال و دسترس برای یکسره مردم محو. وام مسکن جعبه پس انداز ساختمان یکم

خانه دار شدن با استفاده از مکانیزم پس انداز، طرحی بود که عباس آخوندی وزیر سابق روش و شهرسازی در خرداد ۹۳ از آن زیر عنوان مجری پس انداز مسکن یکم رونمایی کرد.

موضوعی که شاید برای سال های ۹۳ تا ۹۶ که نفخ بسرنوشت شوم دچار کردن مسکن، تابعی از باد اشتراکی بود و در آن زمان، تورم اشتراکی تا حدودی کنترل و تا اینکه در مقاطعی تک رقمی شده بود، اثربخش بود.

اما این ساز و فرمان همزمان با افزودن تورم عمومی و خانه و افزایش قیمت ها داخل بازار مسکن، دیگر اثرگذاری خویشتن را از دست داد و تو سال های اخیر، تنها نامی از این جعبه باقی الباقی است.

پیاده شدن اساس گزارش بانک مرکزی از متوسط نرخ ساختمانی تهران تو شهریور ماه امسال که بوسیله متری ۲۴.۲ میلیون تومان رسید، تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی جعبه پس انداز مسکن یکم، عزب می تواند حدود ۶ درصد از یک واحد ۵۰ متری که ارزشش شاید به ۱.۲ میلیارد تومان برسد را پوشش دهد.

با فرض دریافت وام زوجین از محل این صندوق (۱۸۰ میلیون تومان وام) این تسهیلات پوشاننده ۱۲ درصد قیمت واحد مسکونی مذکور خواهد بود.

اگرچه در هر دو مدل تسهیلات فردی و زوجین، امکان دریافت تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی جعاله همچنین حیات دارد، اما از آنجایی که برای دریافت این تسهیلات، باید اوراق تسهیلات مسکن از فرابورس خریداری شود، تقریباً این وام (جعاله) بی جای پا خواهد وجود. تسهیلات از محل اوراق تسهیلات مسکن

در حال حاضر جذاب ترین تسهیلات خانه و ملموس ترین آن بخاطر آحاد آدم بوسیله برهان عدم نیاز به ودیعه گذاری و همچنین نیاز نداشتن بوسیله تأمین وثایق و تضامین (به دلیل در گرو رفتن ملک) تسهیلات سودا مسکن از محل اوراق تسهیلات است.

این تسهیلات متشابه قرضه صندوق مسکن یکم درون دو مدل فردی و زوجین اعطا می شود که به تزیین ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون تومان است؛ این تسهیلات همراه با تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی جعاله نیز قابل ستاندن است.

با توجه بوسیله اینکه برای اخذ بدهی مسکن از نگرش اوراق، باید برگه های عبث رجحان تسهیلات خانه خریداری شود، بخشی از این وام به دلیل بلندی وجود داشتن نرخ اوراق اثرگذاری خویشتن را از مشت می دهد.

با احتساب متوسط قیمت هر برگه تسهیلات مسکن در فرابورس بین ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان، عملاً ۱۶ تا ۱۷ میلیون تومان از تسهیلات انفراد و ۳۲ تا ۳۴ میلیون تومان از تسهیلات زوجین بلااثر خواهد شد؛ درنتیجه وام مذکور، تنها قدرت پاسخگویی ۷ تا ۸ درصدی قیمت ساختمانی برای متقاضی فردی و ۱۴ تا ۱۶ درصدی ارزش یک واحد مسکونی ۵۰ متری برای یک که متقاضی را به دنبال خواهد داشت. مدت زمان دسترسی یک خانوار به ساختمانی بوسیله ۱۰۰ سال رسید!

در صورتی که متوسط درآمد هر خانوار بر ماخذ دریافتی یک کارگر پیمان نامه مستقیم را رقمی حدود ۳ میلیون تومان درون هر ماه فرض کنیم و از آنجایی که مرکز آمار، سبد هزینه ای خانوار از بخش خانه را یک سوم درآمدهای آنها می داند، درنتیجه یک خانوار تا ۱۱ میلیون تومان از درآمد سالانه خود را به مقدر شدن ساختمانی اختصاص می دهد.

با توجه به اینکه متوسط ارج هر متر مربع واحد مسکونی در تهران تا ۲۴.۲ میلیون تومان است؛ قیمت یک واحد مسکونی ۵۰ متری به ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است، در صورتی که رشد سالانه ارزش مسکن را با رشد سالانه حقوق مربوط به طبقه کارگر و زحمتکش طبق و یکسان درون دیدن بگیریم، بیش از ۱۰۰ سال طول می کشد تا این خانوار بتواند از قاعده سیستم پس انداز، بناء مورد حاجت خود را خریداری کند.

چنانچه این بی مانند بخواهد کمی از زمان تک نظر را با تسهیلات مسکن تکرار کند، این شاخص برای طالب فردی دریافت تسهیلات (۱۰۰ میلیون تومانی) بوسیله ۹۰ سال و بخاطر زوجین (تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی) به ۸۰ سال کاهش می یابد. دولت فکری به حال دمل بطی ء

رشد ارزش داخل بازارهای مختلف از مسکن و خودرو پژمرده تا سکه و ارز و… حاصل تشدید دمل عمومی است و کسی جز خویشتن نوبت عامل ایجاد این نفخ تراشیدن. دولت با لیس ایجاد درآمدهای پایدار، کسری بودجه خویشتن را از سر قانون های تورم زا اعاده می بطی ء و با اتخاذ سیاستهای غلط بر طبل تشدید تورم می کوبد. براین اساس برای تنزل از فشاری که بی آرامی اکنون پهلو گرده مردم سنگینی می نرم راهی جز کاهش تورم اشتراکی از ضابطه ارامش دادرسی های کلان اقتصادی دولت حیات ندارد و تا زمانی که قضا و قدر سواری تولید تورم خود را متوقف نکند، با مُسکَن های بی جای پا نمی تواند گامی تو انگیزه خانه دار شدن مردم بردارد.
  • ۹۹/۰۷/۰۹

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی