زعفران ایران

همشهری آنلاین_پریسا نوری: اگرچه با پیدایش فلک نماها مردم توانست در سفری خیالی پا در کهکشان راه شیری بگذارد و از زیبایی های صور فلکی لذت ببرد، اما این طاق های گنبدی محدود و دور از دسترس است. مثلاً پایتخت نشینان برای لذت بردن از این سفر خیالی باید بوسیله گنبد مینا در بوستان آب و آتش یا اداره جغرافیا بروند. اما مدتی است که خواهر و برادری با بدعت و تاسیس «گردون نمای سریع الحرکه» توانسته اند لذت تماشای زیبایی های منظومه شمسی را در هر خال از شهر فراهم کنند. با «مبینا» و «امیرفرهنگ امیدوند» که در همسایگی ما و خیابان کوچک مجیدیه عمر می کنند، درباره این بدعت گفت وگو کرده ایم.   آسمان رقم تو دبیرستان مبینا امیدوند/متولد ۱۳۶۵
فوق لیسانس فیزیک گرایش نجوم/مبتکر دستگاه مانند ساز کرسی 

«مبینا» فارغ التحصیل رشته فیزیک با تمایل نجوم است. او چند سال پیش که به عنوان معلم، دانش آموزان را برای برگزاری المپیاد نجوم آماده می کرده است، ایده پیدایش گنبد سپهر نما به ذهنش می رسد: «وقتی سر کلاس درباره کرسی و صور فلکی گپ می کردم، دلم می میل یک فضای گنبدی مشابه آسمان داشته باشم که به کودک ها درون تدریس درس معاون کند.

این مایه با بها فراوان بیش در خارج از ناحیه موجود حیات اما مشابه ایرانی نداشت. پس دست بوسیله کار شدم و با کمک برادرم توانستیم یک نمونه «آسمان نمای متحرک» بسازیم و اختراعمان را ثبت کنیم. سپس با همراهی پدر و مادرم که هر دو وظیفه خور و فرهنگی هستند و مانوس خوبی از دانش آموزان دارند، شرکتی تأسیس کردیم و چند دستگاهی که تولید کرده بودیم را همراه تیم های آموزشی به مدارس فرستادیم تا نوزاد ها در کنار یادگیری نجوم، از تماشای اجرام هوایی و زیبایی های کهکشان هم لذت ببرند.» او در ادامه می گوید: «خوشبختانه استقبال مدارس و علم آموزان از این مایه مانند ساز عرش خیلی خوب حیات و توانستیم در بسیاری از مدارس مناطق ۲۲ گانه تهران و تا اینکه حومه این برنامه را اجرا کنیم.» 

کرونا تصرف و کارمان را تعطیل نکرد



مایه «آسمان نمای متحرک» که تو سال ۹۴ بوسیله همت خانواده امیدوند مصنوع شده است، قید دو، سه سال پایش بوسیله بسیاری از مدارس تهران رسید و پس ازآن به عنوان ابزار استاندارد کمک آموزشی مورد تأیید آموزش و تحصیل از مرزهای پایتخت هم فراتر رفت.

«امیرفرهنگ» در این باره می گوید: «تا اواخر سال گذشته از چند شهر درخواست شعبه داشتیم و برایشان مایه ارسال کردیم. قرار وجود تعداد مایه ها و نیروی امر را افزایش دهیم اما مسری کرونا و تعطیلی مدارس همگی معادلاتمان را به غم ریخت.» از آنجا که زیادترین استفاده دستگاه کرسی نما در مدارس بود، شیوع کرونا و تعطیلی مدارس تصرف و کارشان را تعطیل کرد، اما خواهر و برادر امیدوند، ناامید نشدند و راهی تازه بخاطر ادامه کارشان معلوم کردند. «امیرفرهنگ» می گوید: «وقتی مدارس به دلیل مسری کرونا تعطیل شد، دو راه پیش رو داشتیم یا باید پس از تعدیل نیرو، همدستی را تعطیل می کردیم و دست روی دست می گذاشتیم یا اینکه خودمان را با وضعیت جدید وفق می دادیم.

طبیعی است که راه دوم را برگزینی کردیم و آموزش آنلاین نجوم را جایگزین آموزش حضوری کردیم. یعنی فاتحه بوسیله تولید محتوا بخاطر آموزش آنلاین در شبکه های رمزی کردیم که خیلی نتیجه جزء بود. مربوط به اگر قبلاً فقط در ۵ شهر شعبه داشتیم و آموزشمان مختص علم آموزان حیات حالا داخل سطح کشور دلبستگی مندان به نجوم در هر رده سنی می توانستند از این آموزش بهره ببرند.»

  رصد سپهر از عقب بام  امیرفرهنگ امیدوند/متولد ۱۳۷۲
کارشناس مبصر کارآفرینی از دانشگاه تهران/مخترع وسیله مانند ساز آسمان 

حتی فرض اینکه از عقب کف اطاق ساختمان تان درون حلقه زیبای سیاره «زحل» و غبار سیاره «خریدار» فرو بروید و یا پا در گور ماه بگذارید، بسیار دوست داشتنی است. این تصویر، قدری از طرح «رصد درون خیابان کوچک» است که توسط خانواده امیدوند برای دلبستگی مندان بوسیله نجوم بوسیله واقعیت تبدیل شده است.

«مبینا» درباره این طرح می گوید: «یکی دیگر از برنامه هایی که با عالمگیر کرونا اجرا کردیم «رصد آنلاین در برزن» است. یعنی گفتیم حالا که به خاطر کرونا صبر است شهروندان در خانه بمانند، ما به خانه هایشان برویم. درون این طرح که با مجوز سازمان فضایی ادا می شود با تلسکوپ پیشرفته و یگانگی ممیز نجوم، بخاطر علاقه مندان بوسیله نجوم تو پشت بام خانه گیرایی به مدت یک ساعت برنامه رصد آنلاین اجرام فلکی و صور فلکی را ادا می کنیم.»

این مخترع جوان از جزئیات طرح و استقبال اهالی از آن می گوید: «با معاون وسایل و تلسکوپ از بام منازل می شود سیاره زحل، خریدار و ماه را به نوع دوستی دیدن. علاقه مندان بوسیله نجوم از ضابطه سایت اینترنتی و شبکه های مجازی با فعالیت های ما آشنا می شوند. برخی از مشتریان «رصددر بام» را برای ابداع یک شب بوسیله یاد ماندنی و رویایی بوسیله عنوان کادوی متولد به همسرشان یا دوستشان هدیه می دهند.» مبینا تو ادامه می افزاید: «با عالمگیر کرونا تورهای کویرگردی و رصد آسمان در کویر تعطیل شده است و علاقه مندان بوسیله رصد آسمان از این طرح استقبال می کنند.» 

کارآفرینی با تولید اسلایم



یکی از محدودیت های افراد موفق تبدیل تهدید به فرصت است. کاری که خانواده «امیدوند» در پشته بحران کرونا انجام دادند. آنها با سیاق اندازی یک کارگاه تولید «اسلایم حرارتی» (ماده خمیری و ژله ای که می گویند برای تقویت انگشتان و تدریس خلاقیت کودکان مفید است) و سودا اینترنتی محصولاتشان بخاطر یازده نفر کارآفرینی کردند. به احضار والده خانواده که سرپرست کارگاه است، سری بوسیله کارگاه کوچکشان درون برزن زدیم. قابلمه بزرگی که داخلش مواد ابتدایی تولید اسلامی است روی اجاق می جوشد و چند مادام مبتلا تهیه اسلامی و نظام ودیعه ها و آماده کردن آنها بخاطر فروش هستند.

یکی خمیرها را آماده می کند، دیگری رنگ ها را ترکیب می کند تا بوسیله رنگ دلخواهش برسد و آن یکی مایه خمیر آماده کن (که تو ابعاد مبصر تر در نانوایی ها دیده می شود) را نمودار می یواش تا خمیرها را آماده درنگ. قبادی، که سال ها مدیر استیناف سرای اشراق تو منطقه ۷ بوده است، می گوید: «یکی از فعالیت های عملی که در آزمایشگاه مدارس و پژوهش سرا انجام می شود خیساندن مواد آزمایشگاهی و پیدایش ماده متاخر است.

اسلامی غصه یک مدل از موادی است که در آزمایشگاه ساخته می شود و در برابر قرین هر محصول نوپدید دیگری مورد توجه است و بازار نوع دوستی دارد، تصمیم گرفتیم آن را تولید کنیم. او با رمز به کارگاه کوچکش می گوید: «جایمان خیلی اندک است و می خواهیم با اجاره سوله و بوسیله کارگیری کارمندان بیشتر، کارمان را ترقی بدهیم.»  بوسیله گفته قبادی محصولات کارگاه خانوادگی «امیدوند» بوسیله رخساره آنلاین از قانون سایت و ورقه مجازی شریک به فروش می رسد ولی یکی از فروشگاه های مجازی اسمی حزن خریدار پر وپاقرص محصولات این کارگاه است و هر روز رأس شایسته کردن چند جعبه اسلامی تو شکل و پیمانه و رنگ های مختلف به انبار این فروشگاه ارسال می شود.
  • ۹۹/۰۹/۰۴

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی