زعفران ایران

همشهری آنلاین_ زینب زینال زاده:  االبته بازگشایی باب برجسته علاوه بر ایجاد دسترسی جدید بازدیدکنندگان به دژ گلستان، علت ایجاد محور گردشگری در خیابان ناصرخسرو و متصل شدن حروف ملاقات از کاخ گلستان بوسیله دارالفنون و خانه امام جمعه می شود.  



کاخ گلستان یکی از باشکوه ترین مجموعه های تاریخی پایتخت است که در حاشیه بازار ارغنون و در نزدیکی بازار بزرگ تهران و تو خیابان پانزده خرداد راحتی دارد. این بنای بی نظیر و شاهکار عصر قاجار با قدمت ۴۴۰ ساله، سال ۱۳۹۲ در سی و هفتمین مراسم سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو درون فهرست میراث جهانی ثبت شده است. قلعه گستان که از آن با عنوان مرکز هنر و معماری قاجار هم یاد می شود، نمونه برجسته ای است که تا به امروز عین الهام بخش هنرمندان و معماران ایرانی زیادی بوده است.

شمس العماره، باثبات کریم خانی، رواق تخت مرمر، عمارت بزرگ بادگیر، نگارخانه و تالارهایی مثل تالار آیینه، سالن سلام، تالار سفره خانه، سالن سرتیز و تالار برلیان جزء های متنوع این قلعه باشکوه هستند. سال های زیادی است که بازدیدکنندگان کاخ گلستان برای دخول و خروج به این مجموعه باشکوه از دری که در خیابان ۱۵ خرداد استراحت دارد، مصرف می کنند.

رئیس کلکسیون جهانی کاخ گلستان می گوید: «وجود یک تو بخاطر ادخال و برون رفت بازدیدکنندگان بوسیله این مجموعه تاریخی قطعاً پاسخگو حلق و تو سال های گذشته تکاپو کردیم با حمایت متولیان، باب ممتاز را که تنها درون تاریخی باقیمانده دژ است، بازگشایی کنیم که بنا بوسیله دلایلی این کار محقق نشد.»حالا پس از سال ها ردیابی و بررسی و نمایش راهکارها و طرح های مختلف «آفرین امامی» خبر بازگشایی باب عالی را می دهد در تشریح بیشتر می گوید: «اب عالی در ضلع خاوری کاخ بوستان استراحت دارد و در گذشته یعنی قبل از قیام برای رفت وآمد به قفسه سلطنتی از آن مصرف می شد. در لب از آن کاربرد تشریفاتی می شد که از اواسط دوره پهلوی دوم بسته شد و دیگر مورد استفاده راحتی نگرفت.» اتصال پایه گردشگری

به گفته امامی پس از پیروزی قیام اسلامی این درون همچنان بسته ماند، اما با توجه بوسیله تعداد بیش رجوع کنندگان قطعاً احتیاج به بازگشایی آن حیات. او در توضیح بیشتر می گوید: «در محدوده و پیرامون کاخ گلستان یک پایه گردشگری دربرگیرنده خانه امام جمعه، خیابان ناصرخسرو، میدان توپخانه و دبستان درالفنون مدح شده است که با بسته شدن اب عالی این محور گردشگری دچار خلع شد.»رئیس مجموعه جهانی کاخ بوستان بازگشایی اب ممتاز را وحدت محور گردشگری می داند و می گوید: «این بازگشایی چند مزیت دارد. فاتحه از همه با ایجاد آن، دسترسی و همراهی میان محور گردشگری تعریف شد. به این معنا که بازدیدکنندگان به راحتی می توانند از اب برجسته به خیابان ناصرخسرو، مکتب دارالفنون و مسکن امام جمعه دسترسی داشته باشند. دوم اینکه این اب می تواند در زمان شلوغی، رفت وآمد بازدیدکنندگان را تسهیل نرم.» بازگشایی، اواخر شهریور

اب برجسته طی سال ها به دلایل فنی و فیزیکی سپرده مانده حیات. آفرین امامی بوسیله این موضوع اشاره می کند و می گوید: «اواخر سال گذشته در نشست شورای راهبردی کاخ گلستان طرح توجیهی و معماری درباره بازگشایی باب عالی نمایش شد و مسئولان غصه اتحاد کردند. با بازگشایی این تو بازدیدکنندگانی که تو خیابان ناصرخسرو تردد می کنند، می توانند از این در بیدار کاخ گلستان شوند و کسانی غم که در خیابان ۱۵ خرداد هستند، می توانند از در ورودی داخل این خیابان به مجموعه وارد شوند. در حقیقت با بازگشایی باب ممتاز می توانیم خدمات بهتری به بازدیدکنندگان داخلی و خارجی ارائه دهیم.»  امامی با اشاره بوسیله زمان بازگشایی باب عالی کاخ گلستان می گوید: «امیدواریم این بازگشایی اواخر شهریور ماه انجام شود. هرچند این کار برای مدت ۴ تا ۵ ماه آزمایشی خواهد بود تا بتوانیم نقاط توشه و ضعف را شناسایی و مشکلات پیش رو را برطرف کنیم.»

 مطالبه ای که محقق شد 

دسترسی به کلکسیون جهانی قلعه گلستان از خیابان ۱۵ خرداد بخاطر همه شهروندان میسر نبود و آدم تمایل داشتند متولیان دسترسی های دیگری هم ابداع کنند. باب عالی داخل خیابان ناصرخسرو یکی از گزینه ها وجود که مردم تمایل داشتند هرچه زودتر این تو بازگشایی شود. علاوه به خشکی امدن مسئولان قلعه گلستان، مدیران شهری منطقه ۱۲ تیمار پیگیر بازگشایی اب برجسته در ضلع خاوری دژ گلستان بودند. «مینا مرادی» کارشناس گردشگری شهرداری منطقه ۱۲ با بروز خرسندی از بازگشایی باب عالی می گوید: «کسانی که درون خیابان ناصرخسرو و کوچه مروی تردد می کردند، بوسیله کاخ گلستان دسترسی نداشتند و بوسیله همین دلیل از تماشای نظم های این بنای تاریخی صرف کردن نظر می کردند. با بازگشایی باب عالی این دسترسی ایجاد می شود و تعداد بازدیدکنندگان اضافه می یابد.»

خیابان ناصرخسرو برای میزبانی از گردشگران داخلی و اجنبی تصحیح شده است. مرادی این پیغام را بیان می کند و می گوید: «خیابان ناصرخسرو سنگفرش شده است و برای رفاه بیشتر گردشگران داخلی و خارجی از تردد خودروها تو آن جلوگیری می شود. نیز براساس توافقات انجام شده مأموران انتظامی درون اطراف باب عالی درگاه خواهند داشت تا امان بازدیدکنندگان تأمین شود.»

مرمت شایسته کردن شمس العماره تیمار فرمان دیگری است که توسط شهرداری منطقه ۱۲ ارتکاب می شود و «محمدعلی سعادتی» شهردار منطقه بی قراری در این تک قول مساعد داده است. کارشناس گردشگری شهرداری منطقه ۱۲ در توضیح بیشتر می گوید: «این ساعت روی ساختمانی شمس العماره و پهلو بنای اب عالی استراحت دارد که از شهردار منطقه ۱۲ درخواست کرده ایم کار مرمت شایسته کردن عمل شود تا همزمان با بازگشایی این درون یکبار دیگر صدای زنگ این زمانه تو بازار بپیچد.» خرسند انسان از دسترسی بوسیله قلعه از خیابان ناصرخسرو

هر چند این روزها به دلیل مصیبت کرونا رفت وآمد به قلعه بوستان کم یا راکد شده است، اما این وضعیت موقتی است و به زودی با کنترل مصیبت باز هم می توانیم گواه محضر بازدیدکنندگان در قصر زیبای بوستان باشیم.  
موضوع بازگشایی باب عالی کاخ بوستان در خیابان ناصرخسرو را با شهروندان داخل میان گذاشتیم و بیشتر آدم بروز خرسندی کردند. «مینو احمدی» از جمله کسانی است که به گفته خودش به تاریخ دلبستگی دارد و چندین باز از کاخ بوستان بازدید کرده است. او می گوید: «قصر بوستان آنقدر باشکوه است که با اینکه متجاوز از ۱۰ مرحله از آن دیدار کرده ام، اما هر وعده که گام داخل دژ می گذارم، برایم تازگی دارد. بازگشایی درون قدیمی از خیابان ناصرخسرو قطعاً رفت وآمد مردم را آسان تیز می کند و مانع از شلوغی مقابل در ورودی اصلی داخل خیابان ۱۵ خرداد می شود.»  فدایی از کاسبان دوره خیابان ناصرخسرو از جمله محله مروی تیمار بازگشایی اب عالی را از دیدن اقتصادی خوب تقویم می کنند.  
«حسین رکنی» به عنوان نماینده کاسبان می گوید: «رفت و آمد گردشگران تویی و خارجی از خیابان ناصرخسرو بوسیله کاخ بوستان سبب رونق اقتصادی می شود و امیدواریم این کار هرچه کندرو تر عمل شود و به زودی گواه محضر آدم در این بخش از دژ گلستان باشیم.»
  • ۹۹/۰۵/۱۲

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی