زعفران ایران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، تالاب بیشه دالان که داخل تعبیر محلی به تالاب بیشه دالونه معروف است و زمانی حدود ۹۱۳ هکتار بود به نرم کردن دستخوش تغییراتی اعم از تصرفات غیرقانونی، تغییر کاربری و خشک شدن فراغت گرفت ولی احیای این تالاب و افتتاح پاسگاه محیط بانی این تالاب از بهمن ۹۸، می تواند تو توسعه اکوتوریسم و طبیعت گردی شهرستان بروجرد مورداستفاده قرارگرفته و چشم اندازی امیدوارکننده ایجاد نرم.

 این تالاب داخل ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی بخانه برگشتن بروجرد و در علیه سیلاخور واقع شده که از جنبه های مختلفی اعم از زیست محیطی، اکوتوریسم و فطرت گردی با توجه بوسیله اینکه زیستگاهی برای پرندگان مهاجر در فصولی از سال محسوب می شود ابهت دارد علاوه پیاده شدن این همین تالاب از حیث، تدریس ماهیان و جنبه کشت می تواند موردتوجه باشد اما جنبه شاخص نم آن؛ صنع گردی و اکوتوریسم آن است که این روزها بیشتر موردتوجه فعالان محیط زیستقرار دارد و احیای آن را دنبال می کنند.

تالاب ها، بسرنوشت شوم دچار کردن مناطق تحت مدیریت محیط زیست قرار دارند و اخیراً تو استان لرستان اقداماتی باهدف جلوگیری از تهدیدها و حفاظت از تالاب ها، تالاب های لرستان به مناطق حفاظتی و شکارممنوع، ارتقا می یابند.

چنانچه تالاب ها جزو مناطق ذیل مدیریت محیط زیست قرار گیرد از تصرفات در آن ها جلوگیری می شود و به عزم احیای تالاب ها باید؛ معیشت های جایگزین در تالاب ها انجام شود؛ معیشت های تخریبی تالاب ها بوسیله سمت اعاشه جایگزین که تخریب کمتری دارد یا اصلاً تخریب ندارد مشابه بوم گردی، پرنده نگری و مصرف از پتانسیل منطقه سوق داده شود. مجله محیط زیست

بنا پهلو گفته نبی الله قائد رحمتی، معاون فنی اداره طاس محیط زیست لرستان، طی دو سال اخیر به دلیل باران های باران، وضعیت تالاب ها رضایت بخش است به طوری که برخی از آن ها درون شرایط نرمال راحتی دارند ولی هنوز بوسیله شرایط اولیه نرسیده اند. برخی از تالاب ها که سال ها قبل به برهان نزول بارش ها، خشک شده بودند ولی با بارش های اخیر این تالاب ها پرشده و فدایی از آن ها داخل حال سرریزشان هستند.

وی با تأکید به خشکی امدن حفاظت از تالاب ها گفت: به قصد نگاهداری از تالاب ها تو برابر تصرفات غیرقانونی، محدوده تالاب ها به عنوان مناطق صید و شکار ممنوع مشخص شده است و با هماهنگی های انجام شده، تلاش داریم تا این مناطق به عنوان مناطق عرشه نگاهداری هوا زیست معرفی کنیم که بتوانیم قوانین حفاظتی را در این مناطق اعمال کنیم و نگاهداری از تالاب ها بوسیله نوع دوستی صورت گیرد.

رحمتی یادآور شد: درون راستای اجرای این پروگرام اقدامات لازم انجام شده و پرونده های این مناطق تکمیل شده تا تالاب های لرستان به مناطق حفاظتی شکارممنوع، ارتقا یابند.

معاون هوا زیست لرستان گفت: تالاب نیستان دالان بروجرد و تالاب خروسان ازنا به عنوان مناطق نگاهداری شده درون وارستگی محیط زیست قرارگرفته اند و علاوه بر این تالاب ها، مطالعات تالاب دودکش در نیز انجام شده که ارتقا یابد.

بیشه دالان یکی از مهم ترین تالاب های کوهستانی غرب کشور
بنا به خشکی امدن گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: تالاب بیشه دالان یکی از عمده ترین تالاب های کوهستانی در لرستان و باختر کشور است که ازلحاظ اقتصادی، گردشگری، تأمین آب کشاورزی، جلوگیری از سیل و استقرار ریز گردها بخاطر بروجرد می تواند نقش مؤثری داشته باشد.

مهرداد فتحی بیرانوند اقرار کرد: بعد از بررسی ها و برگزاری جلسات بی حد بوسیله این نتیجه منتهی شد که ارجاع نگاهداری و مراقبت و احیای تالاب نیستان دالان تو حوزه اختیارات محیط زیست باید قرار گیرد و مصوبه ای مبنی بر احاله این مدیریت نیز تصویب شد.

تأمین منافع مردم اولویت ما در احیای تالاب بیشه دهلیز

وی با اشاره به ضرورت احیای تالاب بیشه دالان و خروج آن از تصرفات غیرقانونی اضافه کرد: تأمین منافع مردم و افراد و اجتماع محلی اولویت ما درون احیای تالاب جنگل دالان است و انسان باید به این اطمینان برسند که اقدامات حفاظت محیط زیست در مورد احیای تالاب هیچگاه تعارض و منافاتی با منافع مردم ندارد.

فتحی بیرانوند افزود: اگر آدم بوسیله این عقیده برسند که محیط زیست حامی منافع آن هاست درون پروگرام های حفاظت از محیط زیست نیز مشارکت و اتصال بیشتری خواهند داشت، تجربه مدال داده است اگر مردم در پهلو محیط زیست نباشند محیط زیست تیمار هیچ گاه حفظ کردن و احیا نخواهد شد.

تکثیر ۳۰ درصدی جمع آوری آب تالاب جنگل دالان

شیرزاد برجسته نژاد مهتر راه اندازی محیط زیست بروجرد گفت: با احداث پایگاه محیط بانی نیستان دالان، علاوه مراجعت سیار که ارتکاب می شود تعداد چهار نیرو فضا بان نیز در این پاسگاه متین هستند.

وی گفت: از اوایل نرمی سال ۹۸، با هماهنگی سازمان کل فضا زیست لرستان، بند انحرافی در اوایل خروجی تالاب ابداع شد و اینک بوسیله معیار ۲۰ تا ۳۰ درصد معیار جمع آوری آب تالاب بیشتر شده است.

رئیس محیط زیست شهرستان بروجرد گفت: تالاب بیشه دالان اینک حدود ۴۰۰ هکتار است، زمانی این تالاب بیش از ۹۰۰ هکتار بوده است.

عالی نژاد تقریر کرد: گردشگری در تالاب بیشه دالان یکی از موضوعات موردتوجه درون این تالاب است که تو این خصوص می نبوغ به ماهی گری با قلاب و صنایع دستی ساخته شده از نیزارهای تالاب اشاره کرد.

وی افزود: رونق این شاخص از تالاب جنگل دهلیز می تواند در عمر مردم روستاهای حوالی تالاب و تمهید صنایع دستی مؤثر واقع شود ولی عملاً تاکنون اقدامی ادا نشده اما این ظرفیت می تواند منجر بوسیله رونق اقتصادی افراد محلی شود.

مهتر فضا زیست بروجرد یادآور شد: بیشه دالان زیستگاه پرندگان مهاجر اضافی است و سالانه این پرندگان مهاجر مورد سرشماری صبر می گیرند.

اساسی ترین گونه های جانوری در تالاب بیشه دالان لرستان شامل مار، مرغابی، خرگوش، خرچنگ، لاک پشت، حواصیل، گرگ، شغال و سگ آبی است.

رادیکال ترین گیاهانی که در تالاب جنگل دالان در لرستان بود دارد، محتوی درختچه های گز و علفزارهایی مانند گرز و بوریا است. همچنین داخل این تالاب خانواده های جلبک سبز آبی متشابه فیتوپلانگتون ها و پلانکتون ها مشاهده شده که رادیکال ترین گونه های آن ها کلادوسرا، کوپه پودا، روتیفرا، قاب بالان، دو بالان و یکروزه ها هستند.

از مزایای تالاب بیشه دالان، می قابلیت بوسیله ارزش اقتصادی این اکوسیستم اشاره کرد؛ زیرا این تالاب نقش بیش مهمی در بقای رویه های بی شماری از گیاهان و جانوران عمل کرده است.

داخل استان لرستان ۱۴ تالاب و دریاچه گهر تحت نگاهداری هوا زیست قرار دارند. تالاب جنگل دالان بروجرد، حجم خوبی بخاطر رونق صنعت گردشگری در حیطه اکوتوریسم تو لرستان به احصائیه می جوی.

اکوتوریسم یا جغد گردشگری خواه صنع گردی، گونه ای از گردشگری است که درون آن گردشگران برای دیدار از مناطق غریزی دوشیزه و دست نخورده گیتی سفر می کنند؛ سفری مسئولانه به مناطقی غریزی است که علاوه بر اینکه حافظ محیط زیست و باعث بهبود کیفیت عمر آدم محلی هستند حداقل آسیب را به طبیعت و فرهنگ منطقه وارد می کند؛ بسیاری از کشورها بخش هنگفتی از درآمد خویشتن را از بوف گردشگران خارجی تأمین می کنند.
  • ۹۹/۰۳/۲۸

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی